Reis Bryan en Tessa week 1

6 juli 2015 - Broken Hill, Australië

Onze reis begon op 26 juni. Vroeg in de ochtend ging ik naar het vliegveld om eindelijk Bryan op te halen. Alles ging goed en voor we het wisten konden we vertrekken om onze camper op te halen. Ik had alleen wel erg veel spullen verzameld dus we besloten een taxi te nemen. De taxi wilde ons echter niet mee nemen omdat hij geen koffers en tassen op de stoelen wilde, dan toch maar met alle spullen (4, koffers, 1 mega tas en nog een stuk of 3 losse tassen) in de tram. Het koste wat moeite maar uiteindelijk kwamen we met alle spullen aan bij de camper. Alles was in orde en we konden vertrekken. Bryan reed want ik wilde niet in de stad rijden, na mijn eerdere ervaring. Na wat navigatie discussie zijn we toch best snel bij Ton en Judy aan gekomen. Hier dronken we wat en begonnen alle overige spullen, vooral van mij, bij elkaar te zoeken zodat we die konden achterlaten. We konden nu echt aan de reis beginnen.

Omdat Bryan een lange reis achter de rug had was het nu mijn beurt om te rijden. We bleven vooral op de snelweg dus het stadsverkeer was minder erg dan in mijn herinnering. We reden het eerste stuk van de Great Ocean Road.

Bij het begin van deze mooie weg langs de kust van Victoria, probeerde we een selfie te maken met mijn telefoon en selfie stick, helaas sprong mijn telefoon uit de selfie stick en heeft hij nu een barst, maar het is wel een leuke foto. De uitzichten waren erg mooi en het was erg zonnig.

Begin great ocean road

We gingen vandaag kamperen in Apollo bay. Het laatste stuk daar naar toe begon het al te schemeren en kwamen we erachter dat de lichten van de camper het niet deden, beetje lastig maar we hebben het gehaald.

De volgende dag wilden we vroeg op staan, niet helemaal gelukt maar toch ruim op tijd vertrokken en begonnen aan het 2e deel van de Great Ocean Road. Onderweg zagen we allemaal mooie uitzichten en we besloten even langs de weg te stoppen om foto’s te maken. Dit bleek niet zo een goed idee want toen we terug kwamen zat onze camper vast in de modder. Gelukkig kwamen er aardige mensen langs die ons hielpen duwen en kwamen we weer los. Alleen Bryan kwam onder de modder te zitten, maar we konden wel weer verder.

mooi uitzicht het uitzicht

Bryan na het losmaken van de auto, onder de modder Bryan na het losduwen van de camper

We zijn langs Cape Otway gereden waar we wilde koala’s hebben gespot, het duurde even voor we ze gevonden hadden maar het is gelukt. Ook liepen hier de koeien gewoon op de weg dus goede stuurmans kunsten waren wel nodig.

wilde koala

We hebben alles op de Great Ocean Road bekeken en een helikopter vlucht gemaakt bij de 12 apostels, erg mooi!

Bryan bij de 12 Apostels onze helikopter! uitzicht vanuit de helikopter Bij de Grotto Onze Campervan

Om ongeveer half 5 kwamen we aan op de camping voor vandaag in Killarney. De zon scheen dus nog even zitten voor de camper. We konden geen receptie vinden dus we zijn maar gewoon gaan staan. ’s Avonds kwam de beheerder langs zodat we konden betalen, we hadden echter geen cash, pinnen of overmaken kon niet dus we moesten de beheerder de volgende dag het geld geven.

De derde dag zijn we eerst een stuk terug gereden om te pinnen en alsnog de camping te betalen. Hierna zijn we doorgereden naar de Grampians. Het weer was super mooi en eenmaal in de Grampians besloten we meteen te gaan wandelen. We deden the pinnacle een klim wandeling naar een hoog uitzichtpunt.

Toen we terugkwamen op de camping hebben we kangoeroes gespot, die liepen gewoon over de camping echt heel leuk.

Kangoeroe met little joey

de 2e dag in de Grampians begon met een ritje naar Stawell waar de lichten van onze camper werden gemaakt (we begonnen te twijfelen of ze wel echt stuk waren maar het leek alsof de monteur iets maakte dus het zal wel zo zijn geweest). Het was helaas een beetje bewolkt waardoor we sommige lookouts niet zouden kunnen zien, dus besloten we te beginnen met het bekijken van de McKenzie Falls, hier hebben we een wandeling door de vallei gemaakt waar we nog andere watervallen hebben gezien. Hierna zijn we naar de Reeds lookout en the Balconies gereden waar we ondanks de bewolking toch een mooi uitzicht zagen. Hierna  gingen we naar Barooka lookout maar hier zagen we alleen maar wolken, we zagen echt niks. Als laatste deden we Silverband Falls waar Bryan langs de waterval omhoog klom en ik beneden stond te kijken wat best eng was.

Toen we weer terug op de camping waren zijn we gaan zwemmen, Bryan vond het lekker maar ik vond het toch net iets te koud.

Op dinsdag was ik jarig! We begonnen mijn verjaardag (na het openmaken van de kaartjes van thuis) met het beklimmen van Mount William. Voor we bij de parkeerplaats kwamen hopte er nog 2 kangoeroes en een walibi over de weg. De wandeling was best zwaar maar het uitzicht was heel mooi. Toen we weer beneden waren hebben we ontbeten en zijn we vertrokken richting Mount Gambier. Hier hebben we een sinkhole en het blue lake bekeken, het viel een beetje tegen, maar je kan het maar gezien hebben.

Hierna zijn we doorgereden naar Beachport waar we vandaag hebben overnacht. We hebben mijn verjaardag gevierd met een erg lekkere barbecue.  Na het eten zijn we opzoek gegaan naar wombats, en na een tijdje vonden we ze! Super leuk om wilde wombats te zien.

Wilde wombat!

Op woensdag zijn we vroeg vertrokken naar Adelaide. Onderweg zijn we gestopt bij de Coorong, een gebied waar pelikanen wonen. We zagen jammer genoeg geen pelikanen maar wel een wilde kangoeroe.

We hadden een camping gevonden dicht bij het centrum van Adelaide zodat we lopend de stad in konden. We hebben de General market en China town bekeken en op de terugweg zijn we gestopt bij het National wine Centre waar we wijn hebben geproefd, erg lekker en gezellig.

het ding in Adelaide

’s Avonds hebben we lord of the rings gekeken in de camper (onze camper heeft een dvd speler)

donderdag begonnen met een wandeling langs de rivier, the murray. Daarna zijn we naar het migratie museum geweest wat wel interessant was. Hierna hebben we geluncht in de stad. Bryan een mega steak en ik een broodje kip, erg lekker. Na het eten zijn we naar een Aboriginal museum geweest wat meer een gallerie was en we iets anders van hadden verwacht.

’s Middags zijn we vertrokken naar Port Pirie waar we boodschappen hebben gedaan en zijn we doorgereden naar Port Germein waar we Australia’s biggest wooden jetty (dat is een houten pier/steiger in de zee) hebben bekeken en hebben overnacht.

Sunset in Port Germein

In totaal hebben we nu al iets meer dan 1600 km gereden, en meer dan 700 foto’s gemaakt. Tegen de tijd dat dit online komt is week 2 misschien al voorbij maar in het gebied waar we nu zijn hebben ze bijna nergens wifi.

onze route tot nu toe

Liefs Bryan & Tessa

1. Danielle:
    6 juli 2015
    Wauw wat een leuk en gaaf verhaal. Jullie zijn echt aan het genieten en ik geniet weer van jullie verhalen.
    Geniet er van en veel plezier.
    Liefs Daan
  2. Linda:
    6 juli 2015
    Wat een leuk verhaal. Jullie hebben wel een top vakantie samen daar in Australië. Nog drie weken dan zijn jullie weer thuis. Geniet er dus nog maar even van. Mama xxx